Besikta lägenhet

Jaha.. så kom domedagen då. Idag var det utflyttnings-besiktning på vår lägenhet i Enköping och inte för att vara gnällig på något vis, men nu när sambon fräschat upp den med lite färg i några rum så är den banne mig fräschare än den varit sedan vi flyttat in. Och då är det ändå inte ett jäkla dugg tilltalande tycker jag.
 
Här är några exempel på hur det ser ut (dock ej urstädat alls)
Övervåning sett från trappan
 
Hall sett från köket
Badrum uppe (likadant på nedervåningen förutom att där inte finns ett fönster så där är det inte lika ljust)
 
Visst sjutton har jag tyckt att det varit ok att bo här, i alla fall stundtals. Men det är ett faktum att det senaste året har både jag och sonen drabbats av massor av spontana näsblod och migränattacker, sovit dåligt och varit allmänt trötta och hängiga. Grannarna har varit minst sagt intressanta och det finns en allmänt gnällig mentalitet på området.
 
Detta i kombination med hyresbolagets inställning att ständigt fixa saker på billigast möjliga sätt utan att ens försöka tänka långsiktigt och utan att låta boende ha inflytande på hur lägenheterna rustas eller renoveras, känns som skäl nog att flytta många gånger om.
Jag är inte den som vanligen klagar, men finns det anledning så gör jag det faktiskt. Och här tycker jag att man borde fundera på att gå igenom varenda lägenhet från tak till golv i alla rum för här kommer vattenläckorna tätt, vissa bor i bastulägenheter och andra har frost på insidan av fönstren på vintrarna, och det finns gott om både möss, myror och getingbon som påverkar boendet negativt.
 
Jag nästan bävar för att lämna min kompis som är städerska med att städa ur detta råttbo till lägenhet. Det är verkligen inte en enkel uppgift för henne, för mycket av det som ser skitigt ut är omöjligt att få rent, eftersom det handlar om slitage och inte smuts.
Min stora tröst är att när vi äntligen blir klara med detta så är det "borta" och vi kan fokusera på att göra vårt nya boende mysigare i stället. Just nu har vi mest av allt bara hivat in saker och varit i huset, eftersom vi inte vetat vad det skulle bli för kostnader för oss att betala när det kommer till lägenheten. Men när vi träffades så lät det som att det var ganska lugnt, vi förklarade att parketten fått fler fläckar sedan vattenskadan vi hade för några år sedan, att vi klagat på golven men ingen lyssnat osv, och det verkade gå in faktiskt. Så nu är det bara dagar kvar innan det där stället är en del av historien. Äntligen!
 
 
 

Kommentera här: