Foto-Onsdag

Eftersom jag nyligen fotat lite igen så tog jag några bilder som kan passa att visa upp här, så jag återuppväcker min återkommande "Foto-Onsdag" lite!
 
Idag ska det handla lite om komposition, konsten att "sätta ihop" bilden så den blir lite intressant. Något som väldigt många gör är ju att de mer eller mindre bara lyfter kameran och knäpper av utan att bry sig det minsta om vad eller hur de fotar. Då får man inte sällan ganska ointressanta bilder, med motiv som mest liknar en prick i mitten.
 
Jag har också en förkärlek för att centrera mina motiv lite då och då men jag har lärt mig att få det lite mer intressant på samma gång också. På bilden nedan ser man hur jag gör ganska ofta, nämligen lämnar mycket luft över motivet.På så vis hamnar de inte i den exakta mitten utan flyttas neråt i bilden och hamnar lite i nederkant av bilden i stället.
En annan sak värd att notera på bilden ovan är att jag valt att ha Emmie som "huvudmotiv" och hästen är mer lite rekvisita, och just därför har jag också valt att fota i Emmies ögonhöjd. Hade Loca varit huvudmotivet hade jag siktat mer på hennes ögonhöjd genom att ta upp hennes huvud eller lägga mig ner.
 
 
Ett annat tips för att slippa "prick i mitten"-bilder är att man försöker ha MER luft i den riktning motivet rör sig och MINDRE luft bakom dem. Med ryttare och häst är det ju ganska lätt eftersom det är detsammasom att det ska vara luft framför mulen men inte nödvändigtvis så mycket luft bakom svansen. Lite marginal runt hela ekipaget redan i sökaren är att föredra, jag brukar måtta så det är ÅTMINSTONE ett lillfinger runt om på sidorna om motivet. Då brukar det funka bra!
 
Ett annat tips som kan hjälpa kompositionen är att man försöker hålla sig långt ifrån när man har träd, buskar mm i bakgrunden. Då blir de inte lika störande eftersom det blir lite suddigt i bakgrunden då. Är man däremot väldigt nära så syns varenda gren väldigt väl och det kan störa bilden rejält!
 
 
 

Kommentera här: