Det där med ordning

Något som underlättar mycket för mig som högkänlig är att ha det ordnat och strukturerat hemma (eller ja, i alla miljöer, men det är väl hemma man främst kan påverka saker och ting..) och för att uppnå detta så har jag under många år funderat på vad som är enklast och bäst. Jag har kommit fram till att Fly Lady passar mig bra, eftersom jag har svårt att fokusera längre än en kvart i taget. Plus att det i mångt och mycket handlar om att skapa rutiner som man sedan följer, snarare än att städa ihjäl sig.
 
Jag hade nog kunnat hålla det fint nästan hela tiden om jag bodde ensam, men nu råkar jag ju ha en sambo och två barn plus två hundar och två katter att ta hänsyn till,så nu får jag väl inse att det tar några år innan vi kan få den där ordentliga ordningen som jag HELST vill ha.
Men under tiden har jag åtminstone ett litet "vapen" i form av fokuserat städande och organisernande under kort tid i stälelt för storrensningar. BIlden nedan illustrerar något som jag själv hade svårt att förstå innan jag testat; att det faktiskt GÖR stor skillnad med tio fokuserade minuter. Större än evigt småplockande, som ju ofta tenderar att mynna ut i något annat än vad man började med.
 
 
Några små tips kan jag också bjuda på:
Allt blir mer överskådligt och ser bättre ut om du delar upp det i lådor där du samlar liknande saker. Exempelvis har jag delat upp schampo och balsam i en burk och tvål i en annan på bilden till höger längst ner. Då vet man alltid var man ska leta och slipper lägga onödig tid på det när man ska byta flaska.
 
DOLD förvaring är mycket skönare än öppen för mig som högkänslig, jag slipper se alla saker, och har dem ändå lätt tillgängligt bakom dörren. Försöker man att hålla en färgskala så blir intrycket ännu lugnare än om man har många olika färger. Hos oss försöker jag ha två, tre färger som maximalt antal i varje rum, för det är vad jag orkar med innan jag börjar bli stressad av de olika färgintrycken.Vanliga människor klarar oftast av fler nyanser dock :)
 
Blev du nyfiken på vad Fly Lady innebär så kan du kika på Flylady.net eller söka på Fly Lady på facebook!

Kommentera här: