Foto-Onsdag

I December fotade jag min vän Amanda en bit ifrån där jag bor, och jag tänkte inleda en återkommande grej i bloggen med en bild från det tillfället. Bilden på Amanda är tagen under årets mörkaste månad, ändå är den så pastellig och ljus i tonen. Hur går det till? Tja, redigering givetvis, men även förberedelser!
 
 
När du ska fota bör du ha koll på dina förutsättningar. Se till att ha en lugn bakgrund, och se till att försöka hålla en någorlunda jämn färgskala genom hela bilden. Det lägger nämligen en bra grund för redigering om man så vill. Jag bad Amanda att ta på sig pastelliga och/eller jordnära kläder som inte tar över bilden så mycket. Jeansen valde hon för att ge en färgklick i bilden som ändå inte stör FÖR mycket. Och sen redigerade jag bilden så att den gick väl ihop med de pastelliga tonerna i kläderna. Jag valde medvetet ut fotoplatsen till en äng med massor av dött gräs för att det då var beige toner som inte "blev förstörda" av att redigeras mot pastelliga toner.
Den enda "vintriga" delen i bilden är nog lite frost i bakgrunden och på stammen hon sitter på.
Så.. man ska inte ha fördomar om att det inte skulle GÅ att få bra bilder under vinterhalvåret. Det handlar mest om förberedelser!
 

Kommentera här: