Lördagsfemman-hästar

 
 
Lördagar blir mina "Listdagar" från och med nu. Jag är inte så sällan ute på äventyr på helgerna, så det passar bra med lite mer lättsamma inlägg. Idag listar jag fem hästrelaterade fakta om mig.
 
1) Jag har utbildat mig till Hästskötare-Djurvårdare på gymnasiet och därefter har jag jobbat med hästar som hästskötare, beridare och instruktör både i Sverige och utomlands.
 
2) Min senaste foderhäst var hästen på bilden ovan, Never The Less "Nevve". Han var en gammal hopphäst som inte hade någon "egen" människa längre, så min vän Matilda som hade sin häst vägg i vägg med honom, tipsade mig. Nevve var en charmör av stora mått, väluppfostrad men busade gärna lite snällt genom att "sprattla" om jag hade en dålig dag. Det fick mig alltid att skratta. Han var oerhört stabil och vi fick ofta hänga med stallets unga förmågor som lugnande inflytande. Och så älskade han vattenmelon med skal och allt.
 
3) När jag räknar precis alla så har jag ridit 792 hästar till idag. Då har jag räknat alla som jag kunnat rida i alla gångarter. Däribland finns OS-deltagaren Lenaro (Atlanta 2000) blandat med arabstoet Pira ox som var den första jag red in själv. Och så ett antal härliga ridskolehästar, travare, galoppörer, medryttarhästar och westernhästar mm. För den som undrar hur jag hunnit med detta så har jag ridit i över 30 år och jobbat med hästar i över tio år, vilket gör att man hinner träffa en del hästar. Jag har suttit på och kört ett antal utöver dessa men som sagt, jag räknar dem jag kunnat arbeta i alla gångarter här. 
 
4) Min hästfilosofi är att hästen ska få vara häst i så stor utsträckning det går. Jag tror att många av de hästar som har problem på olika sätt idag hade kunnat vara friska om de fått leva ett mer naturligt hästliv på olika sätt. Många gånger "finns inte förutsättningarna", men då borde man se över antalet hästar anser jag.
 
5) För några år sedan drev jag och en vän en av landets då större hästbloggar, Stalltjej.se.
 
 
 
 

Kommentera här: