Besök, bak och rabarberhämtning

Idag fick vi lite spontanbesök av barnens morfar, det blev en snabb plåt med muffins in i ugnen och så lite syrénsaft till detta (eller kaffe för somliga fegisar...) och så en massa prat och djurgos så klart. Uppskattat, inte minst när det visade sig att han hade med sig en massa kläder till lilla killen också! Tack tack.
 
Resten av dagen blev ganska lugn och sansad, vi åkte till vår gamla hemstad och hälsade på min bästa vän och hennes gubbe och tog en fika, och fick med oss lite rabarber som ska planteras här i vår trädgård. Men inte nog med det, hon hade dessutom lite tomatplantor som hon inte hade tid att sköta om sa hon, så även de fick flytta hem till oss. Perfekt, eftersom vi kommit på att vi skulle behöva lite mer tomatplantor just. Kul!
 
 
Vi fick också höra att någon flyttat in i vår gamla lägenhet och att det var en familj med sådär "herrejössesmånga" (d v s ingen har lyckats räkna ut exakt hur många men mer än sju är de i alla fall garanterat) barn som de inte ens gjorde en ansats att hålla koll på, tråkigt nog. Jag kan inte låta bli, fastän jag borde.. jag skrattar inombords. Karma fungerar nog ändå! Som jag svurit över vissa av våra gamla grannar vars barn levt rövare hela tiden när vi bott där, nu får de igen lite. Kanske är det t o m vissa som önskar oss tillbaka, hahaha.
 
I övrigt har kvällen gått lite i diskussionens tecken. Sambon och jag har diskuterat detta med självhushållning, och hur man ska jobba för att komma dit, och vi har börjat så smått att staka ut en liten myrstig mot något som kan vara vettigt. Sara som driver Skillnadens Trädgård tipsar ju om att man bör satsa ganska rejält om man ändå ska göra saker, helt enkelt för att det kan bli lätt att tappa sugen annars. Jag tror det ligger en del i det tänket. Nu ska man bara komma underfund med vad som är "lagom"att börja med, och vilka steg mer exakt man bör ta.
 
Jag själv tycker att vi borde ha höns ganska snart, inte bara för att man får ägg, utan även för att de håller nere insekts- och snigelbeståndet lite, och för att de kan bidra med gödsel till odlingarna som vi ska ha. Och en annan variant kan ju vara att man köper ett gäng kycklingar och föder upp till lagom storlek för att slakta och sen slaktar samtliga och på så vis ordnar sig en årsförbrukning med kyckling ganska smidigt. Utöver hönsen alltså. Det är dock något som sambon "känner sig stressad av" och då betyder det i klartext att jag får ha tålamod. Jag som inte har särskilt mycket av den varan... suck. Nåja. För varje gång jag diskuterar saken blir det lite mer intresse från hans sida, så det är väl bara att vara lite ihärdig :)
 

Kommentera här: