Foto-Onsdag

Ny foto-onsdag!
 
Idag ska jag visa lite hur jag redigerar mina bilder. Men först ska jag reda ut VARFÖR jag redigerar-och anser att man SKA redigera sina bilder.
Nedan ser man ett exempel på hur bilden ser ut när jag laddar in bilden i kameran (vänster) och hur den ser ut efter redigeringen (höger). Jag försöker hålla en ganska genomgående stil på mina bilder eftersom jag favoriserar en viss stil själv. Jag vill gärna att det ska vara pastelligt och motljus om möjligheten till sånt finns när jag fotar.
 
Som fotograf använder man sig av två saker skulle jag säga; dels kameran, som självklart är det ganska uppenbara verktyget. Ju bättre utrustning du har desto bättre förutsättningar för bra bilder. Men det förutsätter även att du "kan din kamera" d v s att du kan ändra så du har rätt inställningar i olika ljus och situationer för att uppnå vad du vill med din bild.
Det andra du använder är ditt bildminne. Det låter kanske konstigt, men bildminnet är jätteviktigt åtminstone för mig, eftersom det är det jag använder när jag redigerar. Jag gör nämligen vad jag kan för att i möjligaste mån efterlikna det jag minns, hur såg det egentligen ut där jag fotade, var hunden sådär mörk när jag tittade på den? Sken solen mer än vad som "fastnade på bild"? Då får jag försöka redigera så det blir som jag minns det. För man ska minnas att kameran är en maskin som saknar de nyanser som ögat har. Den reagerar med att vilja kompensera olika saker. Därför behövs redigering om man vill ha "väl återgivna bilder".Vissa kallar det "fusk" och hävdar att en bra fotograf sätter bilden direkt i kameran. Själv tycker jag det är trams och vill hävda att DÅLIGA fotografer är de som nöjer sig med bilden som blir i kameran. Duktiga fotografer eftersträvar att komma nära hur det såg ut när man var på plats. Därför redigerar jag!
 
 
Originalbilden ovan är mörk och ganska murrig, och så var det inte alls när jag fotade. Därför har jag ljusat upp Medina en aning, förstärkt solljuset och lagt in lite solljus i hela bilden så att det blir som jag minns att det såg ut.
 
I bilden här ovan är den övre originalet och den nedre är redigerad. Här ser man ganska tydligt att jag ljusat upp hela bilden och det har jag ju vunnit mycket på eftersom att jag då fått fram Nellas hudton betydligt bättre. Jag har, liksom på de flesta av mina bilder, också lagt in lite vinjettering för att få betraktaren att omedvetet titta mest på Nella som ju är motivet i den här bilden. Hästen spelar bara en liten biroll här.
Den övre exempelbilden är en lite mer omfattande redigering, medan den nedre bilden är en mer "basic" redigering som går relativt snabbt att göra. Men det gör en enorm skillnad, eller hur?
 
Även den här bilden gör sig bättre med en enkel basic redigering som "lyfter" färger och ljus några snäpp.
Och det är den här skillnaden som gör att jag väljer att lägga tid på redigeringar.
 
Så hur lär man sig redigera bilder då? Ett bra redigeringsprogram är en bra start, och man kan numera prenumerera på Adobe Photoshop vilket jag kan rekommendera. På Youtube hittar man mängder av tutorials och på Moderskeppet.se hittar man också mycket bra info. Det är en bra start! Själv har jag redan grundrna och behöver leverera bilder snabbt och effektivt och därför jobbar jag mycket med Actions, förinspelade redigeringar kan man väl kalla det, som jag sedan modifierar i detalj för varje bild. I stället för att ägna en timma åt en bild så kan det ta fem, tio minuter vilket så klart är superbra!
Jag rekommenderar Deviantart och en sökning på Actions där för den som vill testa sånt!
 
 
 
 

Kommentera här: