Foto-Onsdag

Dags för en ny foto-Onsdag! Den här gången ska jag ta upp det där med att fota inomhus.
Många tycker ju att det kan vara väldigt svårt, men det finns en del knep man kan ta till. Bilden på hundarna nedan visar några av sakerna ganska tydligt: Se till att ha ljusinläpp på motivet, försök att ha någorlunda liknande toner i bilden (dock kan accentfärger, i detta fall lila, vara trevligt för mer "liv i bilden") och undvik gärna att ha en alltför tråkig komposition där motivet är mitt i bilden. Gör något annat, som här, där hundarna ligger emot varandra och därmed skapar "harmoniska mönster" för ögat att följa, men ändå är egentligen inget i mitten utan motiven är på sidorna.
 
Den största svårigheten med att fota inomhus är så klart bristen på naturligt ljus. Ta som vana att placera motivet (eller dig själv) så ljuset av minst ett fönster kommer mot ditt motiv, så har du genast bättre förutsättningar. Undvik att fota MOT fönstret,eftersom kameran reagerar med att vilja mörka ner motivet när det kommer mycket starkt ljus från t ex ett fönster i bakgrunden. (Vill du ha fönsterljus i bakgrunden men ändå ha ljus på motivet bör du överexponera bilder redan från start). Försök att se ljus som en tillgång i stället för ett problem.
 
Att fota inne i ett hem eller i ett ridhus kan vara ganska likartat många gånger, eftersom det alltid är begränsat med ljus även i ett ridhus. Men jobbar du med det ljus som ändå finns, så kan du få riktigt trevliga bilder.
FÖRDELEN med att fota i ett hem eller ett ridhus med svagt ljus är att du "fotar i skugga" vilket ju är något bra eftersom man får ett jämnt och fint ljus, och det är något man vill göra ute eftersom det kraftiga ljuset utomhus kan bli FÖR kraftigt och i stället förstör bilderna.
Målet är att hitta så jämnt och tilltalande ljus som möjligt, och det blir lätt att man "överarbetar". Försök träna på att fota i olika ljus och titta på bilderna du tar; vad gjorde att du fick det resultat du fick? Genom att analysera vad du gjort tidigare så hittar du enklast vad du bör fortsätta jobba med och inte.
Bilden ovan är en vältagen ridhusbild och ungefär så här tänker jag när jag analyserar en bild.
HUR BLEV DET SÅ HÄR BRA?
 
Jag hade redan från start överexponerat i kameran för att jag fotade inomhus.
Jag fotade med kort slutartid för att fånga hästen i "fryst läge" utan för mycket rörelseoskärpa, men det brukar medföra mörkare bilder, därför var även ISO-talet ganska högt. (dock har jag testat var "smärtgränsen" för ISO-talet går på min kamera, så jag håller mig alltid under det värde då det blir jättebrusiga bilder)
Och så hade jag placerat mig så att ljusinsläpp kom från ena sidan (höger) genom fönster under taket. När sedan hästen kom rakt mot ljuset så fotade jag hästen i dess egen ögonhöjd från läktaren, vilket gav rätt proportioner och en "närhet" och "närvaro" i bilden.
Som slutfinish hade jag valt att fota en häst som hade liknande toner i sin egen färg som bakgrunden (ridhusunderlaget) vilket hjälper kameran att skapa en bild med korrekt återgivna färger och toner,och redigeringen blir därför minimal eftersom det mesta redan är rätt ifrån start.
 
Den här mobilbilden kan få illustrera ett vanligt fel, nämligen att fota med fönster i bakgrunden. Ljuset från fönstret blir så starkt att det inte går att undvika att motivet mörkas ner, och bilden blir mest bara jobbig.
 
 

Kommentera här: