Jobb och självhushållartankar

Jag är glad att jag fått jobb, annat ska jag verkligen inte säga. Men i takt med att jag jobbar mer så inser jag hur mycket tid vi hade tillsammans, jag och barnen och inte minst djuren och jag, när jag inte var så mycket hemifrån. Samtidigt kostar det ju att bo i hus, pengarna behövs onekligen. Men det borde ju inte vara omöjligt på något vis att faktiskt leva på sånt vi kan producera själva?! Jag drömmer lite smått om att skaffa några höns och åtminstone slippa köpa ägg och kanske kunna föda upp kycklingar själv för ett års behov eller så. Kanske ha lite kaniner (som ju är oerhört bra på flera sätt: Jättebra, nyttigt kött, trevliga djur som kan ta vara på lite växtrester, och dessutom toppengödning till växter som vi odlar. Och de förökar sig ganska lätt.
 
Ska jag vara ärlig skulle jag helst av allt vilja ha en liten gård där vi kunde ha några kor, höns, grisar och kanske även får eller getter. Men det känns som en rätt omöjlig ekvation i dagsläget. Sambon är uppvuxen på gård och säger att han "aldrig vill leva så igen" mycket p g a stressen det medförde. Fast då hade han ju inte valet att ha eller inte ha djur heller utan det var hans styvfar som "serverade" den vardagen åt honom. Klart man inte ser några fördelar då, tänker jag...
 
 
 
Nu har jag jobbat hela helgen och jo jag tjänar pengar, men jag tjänar inte så mycket att det egentligen är värt alla de timmar jag är borta från min familj. Men jag ser det som en chans att få ihop pengar till gamla småskulder som jag har ligger (inga stora belopp men stora nog att störa) och sen spara ihop lite så man kan få en bra grund på självförsörjningen. Vi har ju trots allt nästan ingenting i dagsläget, allt kostar, så vi får börja småskaligt och dra igång lite i taget och utöka sakta. När vi gjort det så kan vi fundera på hur mycket vi ska/behöver jobba.
Just nu behöver vi jobba, punkt slut. Och jag kan erkänna att de dagar då jag INTE jobbar har blivit mycket mer "värda" i jämförelse mot vad de var innan, så det är ju positivt.

Kommentera här: