Naturens skafferi

Jag har kollat runt lite i närområdet i "naturskafferiet" och häromkvällen fick jag för mig att plocka granskott och gjorde lite te, därefter hittade jag lite kirskål i en slänt och vågade faktiskt provsmaka-efter en rejäl sköljning i ättiksvatten!
Tråkigt nog hittades det nämligen i en slänt precis intill en gångväg där det passerar MÅNGA hundar så det är nästan garanti på att det var "parfymerat". Men jag får kika vidare!
Vi har även en del nässlor i kanten av vår trädgård, jag funderar på om jag ska plocka och torka kanske? Man kan ju ha det som extra vitamintillskott i vinter, men jag vet inte... får klura lite på det!
 
Något som jag vet finns överallt även där inte hundar går, är maskrosor, så jag skickade ut barnen på maskrosplockning och när de kom hem så kokade jag saft på maskros och apelsin i brist på citroner. Det var faktiskt helt ok smakmässigt, men jag misstänker att den är godare med citron.
 
Maskrossaft med apelsin
 
 
Receptet jag använde (min egen variant):
5 dl av det gula på maskrosorna
1 apelsin i skivor
2 dl strösocker
1 liter vatten
Koka upp i ca tjugo minuter, svalna, sila och häll upp i flaska. Drick upp ganska snart då den är utan konserveringsmedel.
 
En ganska enkel saft att göra och barnen gillade den precis som jag. Det är bra för budgeten att koka egen saft så jag ska fortsätta med sånt framöver!
 

Kommentera här: