Skillnad

Idag var det dags att tappa upp den andra omgången av syrensaft. Den här gången blev det rosa och inte gult som första gången. Skillnaden är förmodligen fler blommor den här gången, och fler knoppiga syrener den här gången (=mer färg).
 
Receptet jag använder är samma med undantag för att jag lagt i två lime den här sista gången också, samt att jag gjorde lite mer på fri hand vad gäller måtten på syrenblommor. Jag drog nämligen av dem i en tiolitershink på plats vid busken i stället för att klippa hela blommorna. Lättare tyckte jag.
 
I slutänden blev det ca 4-5 liter syrenblad,  tre påsar citronsyra, 3 liter kokande vatten och 3 kg strösocker samt tre stora citroner och två lime i skivor som var hela receptet. Man blandar allt i en kastrull, rör tills sockret smält och sen får det stå i tre dagar innan det silas och hälls på flaska. Enkelt! Och den senaste omgången var ÄNNU godare än den första. Sommar på flaska!
 
Nu ikväll så blev det en sväng till affären för att köpa fler flaskor att tappa upp saften på, och samtidigt passade jag på att köpa lite mera frön och jord, så nu har vi satt morotsfrö och månadssmultron förutom allt det andra vi satt tidigare. Jag är sjukt nyfiken på hur det går för våra sättpotatisar i badkaret, det syns inget än så länge men sambon fixade med det så han kanske tryckte ned dem långt, jag vet inte... men det ska bli skoj att se om vi får någon potatis i sommar!
 
Jag har också fått klart för mig att det bästa vi egentligen kan göra är att odla "rakt ner i marken" för då blir det minst kostnader. Jag får försöka få sambon med på tåget och kanske hyra en jordfräs under en dag och sätta lite fart så vi hinner med att få någon skörd redan i år :) En kompost ska vi också anlägga, och tja.. det finns saker att göra! Men det är ju skoj.
 

Kommentera här: