El Stockholmo

Idag bar det av mot huvudstaden med sambon, jag hade fått för mig att det var dags att utöka objektivarsenalen med ett Sigma Art 50 mm f/1,4 och för att göra det begav oss mot Scandinavian Photo. Under vägen dit så tänkte jag lite på ett 35 mm Sigma Art i stället, men det visade sig att de bara hade ett begagnat, och då valde jag i slutänden 50 mm i stället, för att ha tryggheten att kunna utnyttja garanti om så behövs.
Men ska jag vara brutalt ärlig så kommer jag nog inte gå dit igen, för jösses vilken dålig kundservice de hade. Fullt med kunder och personalen bara sprang om varandra och fick bli ombedda att besvara en enkel fråga eller visa var något fanns etc. Sånt ska man komma fram och hjälpa till med utan att någon frågar tycker jag. Sen när halva personalstyrkan sitter och pratar i en hög medan köerna växer, det ser heller inte jättebra ut. Eller när de slarvat bort utrustning som var på reparation eller som skulle hyras. Allt detta hände under min tid i kö... Fascinerande att jag fick med mig ett objektiv och att det var rätt dessutom!
 
Jag kunde så klart inte låta bli att sätta på och testa objektivet, och här kommer några bilder.
Skärpa på hela motivet på distans.. toppen!
Mjuk bakgrund på närbilden.. jättefint!
Skärpa genom hela bilden igen trots ganska mörkt ute..
Skarpt som bara den och.. fin bokeh! Gillar!!
Skärpa där jag ville ha den, och mjukare runtom, precis vad jag gillar!
Oj! Superskarp nyfiken kattunge och jättekort skärpedjup i ganska mörk omgivning. Like!!
 
Jag är lite av en nörd när det kommer till fotoprylar, inte så att jag har mycket olika saker, men för att jag läser och läser och läser om vad det finns för för- och nackdelar, kollar på exempelbilder och tester och verkligen pluggar för att hitta svagheter och styrkor innan jag shoppar. Jag är lite så att jag betalar hellre mer för kvalitet än att köpa bara för att ha, och därmed har jag också samlat på mig utrustning för över 100.000 kr....  för även om man inte tänker på det så kostar "kringutrustning" som minneskort, laddare och batterier och sånt också lite mer när man har en lite bättre grundutrustning. För att inte tala om lagringsplats... Det drar ihop sig för att jag behöver köpa en ny extern hårddisk snart igen, och bara en sån kostar omkring 1000-1500 kr/TB.
Jag kan rekommendera mitt nya objektiv Sigma Art 50 mm f/1,4 för den som vill ha ett bra "grundobjektiv", för det har bra ljusinsläpp, bra skärpa och fin färgåtergivning vilket är vad många önskar sig. Allt detta för ca 7000 kr, i objektivvärlden är det väldigt billigt för alla de egenskaperna, och man jämför detta med andra objektiv som ligger över 20.000 i pris, så det är "ett smart budgetköp".
 
 
 
 

Kommentera här: