Klara värmen

Jag är läskigt värmekänslig, mår illa ganska lätt när det är varmt, och kan inte heller bada så mycket eftersom jag har väldigt känslig hy (får vattenblåsor så fort jag doppar mig nästan) när jag badar i solsken. Så jag har fått komma på mina egna små strategier när det är värmebölja, så här gör jag!
 
MAT är jätteviktigt särskilt när kroppen behöver jobba i denna hetta. Jag ser till att alltid ha kokta ägg klara i kylen, och så "småäter"jag av dem under dagen. Ägg innehåller alla ämnen du behöver utom c-vitamin, och dagsbehovet av den vitaminen får man genom att klämma lite citron i ett glas isvatten, eller genom att äta lite jordgubbar.
Annat som slinker ner är färdig pastasallad som står i kylen, jordgubbsfil, vattenmelon och ost- och skinkrullar som också kan doppas i dip eller liknande.
 
SVALKA får man på många sätt, vårt hus är varmt men undviker man övervåningen är det bättre. Våta handdukar i nacken, kalldusch på handlederna och ett snabbt dopp i jacuzzin eller en sval dusch och sen en stund vid fläkten är mina säkraste kort,men inte ens de funkar alltid så bra just nu...
 
VÄTSKA är ju superviktigt, men alla har inte så lätt att dricka tillräckligt, däribland min sambo. Jag själv hinkar lätt i mig någon liter vatten, men han får bara i sig en eller ett par klunkar i taget, och det räcker ju inte på långa vägar just nu. Så jag får honom att äta SALTA saker som skapar törst (lättsaltade chips eller kex framför allt) och så har vi nästan alltid vattenmelon hemma. Gurka och sallad är andra varianter som innehåller massor av vatten. Vätsekersättning är bra att göra om man har svårt att dricka, recept finns på 1177.se.
 
Foto: Theresé Karlsson Redigering: Jag själv
 
Alla aktiviteter som skagöras får vänta till sen eftermiddag/kväll eller så får det bli supertidiga morgnar, något annat funkar nästan inte. Jag kan erkänna att jag är VÄLDIGT glad att jag inte har häst i år, utan kan åta mig många långa jobbtimmar och sitta i ett luftkonditionerat hus mestadels, men när jag ska hem är det ju som att gå rakt in i en värmevägg..
Jag må låta egoistisk nu, men jag hoppas verkligen att det blir slut på solen snart, för jag riktigt KÄNNER hur jag tappar intelligens lite i taget i denna värme, haha.

Kommentera här: